woensdag 11 mei 2016

Hornbach durft te kiezen

De Duitse doe-het-zelf keten Hornbach is een kleinere speler in Nederland en richt zich vooral op de meer ervaren klussers. In de campagnes leggen ze dan ook de nadruk op grote klusprojecten.  De slogans als "Er is altijd iets te doen.", "Laat je project voor je spreken." en "Niemand voelt het zoals jij!" werden voorzien van gedurfde en amusante commercials. In april lanceerde ze zowel in Duitsland als Nederland deze nieuwe en wellicht nog gedurfdere commercial die op social media gelijk stof deed opwaaien.


De boodschap is helder. Klussen geeft voldoening. Een zware klus klaren, geeft het gevoel dat je leeft. Voor de ervaren klussers voegt het daar aan toe 'Weet je nog? '. Daarom is de hoofdpersoon een vijftiger. Een man met ervaring. Het lichaam mag wat ouder zijn, maar hij is zeker nog in staat om grote projecten aan te pakken. Dat heeft hij eerder gedaan, maar wellicht is hij vergeten hoe goed dat ook alweer voelde.

Vooral jongeren reageren negatief op het zien van de naakte en oudere klusser met een bierbuikje. De reacties van oudere kijkers bleken een stuk positiever. Niet dat ze allemaal nou zo graag naar naakte mannen kijken, maar er is een mate van herkenning en ze worden neergezet als ervaren mensen die wat kunnen.
De marketeers van Hornbach lijden niet aan een obsessie voor Millennials of angst voor een stoffig imago. Ze weten waar de kansen liggen, kennen de ervaren doelgroep goed en durven duidelijk voor ze te kiezen. Het is dit soort lef en creativiteit dat nodig is om oudere consumenten voor een merk te winnen. Wie volgt?


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen